Succesvolle samenwerking tussen de gemeente Oldebroek en de Natuurvereniging

In 2010 wilde de gemeente het onverharde Kerkpad verharden. Het bestaande pad was modderig en een doorn in het oog van de kerkgangers en andere gebruikers van het Kerkpad. Het voorstel was het schelpenpaadje te vervangen door betonnen platen. De inwoners waren natuurlijk blij, maar …. langs het pad stond de Grote pimpernel, een bijzondere en redelijk zeldzame plant. En daarnaast ook allerlei andere bloeiende planten, zoals Knoopkruid, Ratelaar, Moerasspirea, Berenklauw en meer.

De KNNV maakte gebruik van de inspreekavond

De KNNV, de natuurvereniging van de Noordwest-Veluwe pleitte toen voor het behoud van dit stukje natuur. Gelukkig was de gemeente bereid mee te werken. Het pad werd met de nodige zorg aangelegd en sindsdien adequaat beheerd. Dat betekent dat het maaibeheer is aangepast En het resultaat mag er zijn, zoals op de foto blijkt.

Wij zijn erg blij met de inspanningen van de gemeente Oldebroek en raden jullie aan eens een kijkje te gaan nemen langs het Kerkpad. U kunt er nog weken van genieten! Maar wees wel terughoudend met plukken, dan kan iedereen er plezier van hebben!

Ook langs de Westerweg lijkt de Grote pimpernel in opkomst. Hij bloeit daar tussen de eerder dit jaar vermoedelijk vroeg gemaaide Glanshaver (Frans raaigras), alsook in de slootkanten.

Voor meer informatie over de natuur in en rondom Oldebroek, kijk op https://noordwestveluwe.knnv.nl/Oldebroek