Middagexcursie naar een historisch boerenerf in Hierden

Begin excursie 13.30 u., Hagenweg 4, 3849 NL Hierden

Deze excursie wordt samen met de Historische Vereniging Harderwijk (Herderewich) georganiseerd.

I.v.m. de beperkte ruimte op het erf graag zoveel mogelijk carpoolen of met de fiets komen.

In Hierden staat Bheene’s Boerderie, een historische boerderij op ‘De Duinen’, het hoogste deel van Hierden. In deze boerderij woont D.S. Hij probeert de boerderij zo authentiek mogelijk te runnen en de geschiedenis in ere te houden.

Bij de heerd in de voorkamer, of zoals ze hier zeggen “op de heerd”, hangt bij de schouw nog de pet van opa Teunis waar hij altijd hing. Dirk en zijn vrouw slapen in de bedstede.

De deel had vroeger plek voor 16 koeien,1 stier en 1 paard. Nu ontvangt Dirk er gasten. De wanden en zoldering zijn nog in de oude staat. Achter de boerderij staat een bakhuisje, waar vroeger het boerengezin in de zomer woonde, iedereen kon er in en uit lopen. Ook het washok is er nog, met wasteilen in diverse maten. In de boomgaard staan oude appelrassen, notenbomen en meer. Erachter ligt een stuk bouwland waar Eenkoorn, een oude tarwesoort, wordt verbouwd. En Dirk is voorzichtig begonnen met een voedselbos. Rondom het bouwland is een oude houtwal. Daarachter lopen de kippen vrij rond. Zij doen zich tegoed aan het onkruid. Er zijn veel oude machines te bewonderen, een tractor, een combine en noem maar op. En oude auto’s. Verder nog allerlei oud gereedschap. Je kijkt je ogen uit!

Opgeven via de website. Er kunnen maximaal 10 personen mee. Desgewenst kom je op de reservelijst en herhalen we de excursie later een keer.

Informatie bij Ati Vijge.

Datum & tijd
vr 12 juli 2024 om 13:30