Verslag van de vogelexcursie Zuidpier IJmuiden en het Kennemer meer

Op zaterdag 9 maart zijn we met vijf personen om negen uur vanuit Ermelo en Harderwijk vertrokken met bijzonder mooi weer. We begonnen de voettocht vanuit een strandrestaurant met zicht op strand en de Zuidpier van IJmuiden. Er waaide een stevige oosten wind wat de wandeling op de pier aangenaam maakte maar helaas veel zeevogels (zoals Jan van Genten) onzichtbaar ver op zee bracht.

Allereerst liepen we langs de jachthaven waar alleen een paar Futen te zien waren. Ook vlogen steeds Aalscholvers over de haven. Goed kijken maakte ons duidelijk dat dit steeds  gewone en geen Kuifaalscholvers waren. Op de stenen langs de kust groepen Drieteen strandlopers zichtbaar. Langs de kuststrook van de pier veel Steenlopers en af en toe een aantal Paarse strandlopers. Een groep vissers van een lokale vis club vertelde dat zij een viswedstrijd hielden. De vangst was tot dat moment nog heel beperkt. Ook viel op dat het laatste deel van de pier door de golven hevig beschadigd was. Enorme betonblokken waren van de pier in zee gekomen. Ook veel beschadigingen aan de weg van de pier. Steeds zagen we de gebruikelijke  vogels als Paarse strandlopers, Steenlopers, Scholeksters en Oeverpiepers langs de pier. Na een wandeling van enkele kilometers kwamen we dan bij het vuurtorentje aan het eind van de pier. Hier werd in de zon en uit de wind lunchpauze gehouden. Teruggelopen stopten we weer in het strandrestaurant. Wie energie overhad maakte nog een wandeling langs het Kennemer meer. Op het water een tiental Kleine mantelmeeuwen die zichzelf voortdurend aan het wassen waren.   Mogelijk al baltsgedrag? Naast een enkele Tafeleend was niet veel te zien. In de zon erg mooi overal bloeiend Klein hoefblad.

Om vier uur aanvaardden we de terugtocht. Na een periode met harde westenwind is het aantal zeevogels groter; met storm is het absoluut verboden de pier op te gaan! Dankzij het mooie weer toch een geslaagde excursie.

Tekst: Hans Fondse

Foto’s: Wilma Stoof