Week van de biodiversiteit

Van zaterdag 18 tot en met zondag 26 mei is het zover: de Week van de Biodiversiteit! Dan organiseren onze afdelingen en werkgroepen tientallen activiteiten in Nederland.

In het kader van deze week wordt een wandeling door de natuurtuin aan de Zandkampweg georganiseerd. De natuurtuin is een aantal jaren geleden gestart met het doel de biodiversiteit te vergroten en daar voorlichting over te geven. Zie hiervoor en alle andere excursies de agenda.

Dat thema zal ook aan de orde komen tijdens deze middag. We kijken naar de vele soorten planten in de tuin en ook naar alles wat er vliegt en kruipt en profiteert van de veelheid aan bloemen. We proberen tijdens de wandeling de vlinders, wantsen, bijen, zweefvliegen en kevers op naam te brengen.

Bekijk hier het overzicht van alle activiteiten in het land.

Internationale Dag van de Biodiversiteit

De Verenigde Naties hebben 22 mei uitgeroepen tot Internationale Dag van de Biodiversiteit. Op die dag staan we wereldwijd stil bij de waarde en rijkdom van het leven op aarde. Biodiversiteit bestaat niet alleen uit de variatie tussen soorten, maar ook de biodiversiteit binnen soorten oftewel de genetische diversiteit en de diversiteit aan ecosystemen waarbinnen al dat leven zich afspeelt.

We danken ons leven aan die rijke biodiversiteit. Het levert ons niet alleen voedsel, maar ook drinkbaar water, zuurstof en zuivere lucht. En zorgt voor eindeloos veel verwondering en inspiratie. Biodiversiteit heeft ook een eigen, zelfstandige waarde: de intrinsieke waarde. Biodiversiteit is het beschermen waard! Om die reden werd de KNNV- de Koninklijke Natuurhistorische Vereniging- opgericht in 1901 opgericht. Wij richten ons sindsdien op natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming.