Verslag excursie Leggelderveld (nabij Dwingeloo)

“van Zebrarups tot Wielewaal”

Op dinsdag 4 juli vertrokken we met acht belangstellenden met mooi weer om half negen vanuit Ermelo naar Geeuwenbrug (Drenthe) waar Ellen Smal samen met de gids Guido Nijland met koffie en koek op ons wachtte. Voor de meesten van ons is Ellen, die vele jaren lid van onze KNNV afdeling is geweest, een bekend gezicht. Vier jaar geleden heeft zij samen met Guido al eerder een excursie op het Leggelerveld geleid. Na de koffie hebben we op haar oude Drentse boerderij kennis gemaakt met de vier paarden waar zij samen met dochter en schoonzoon dagelijks voor zorgt. De boerderij staat op een paar kilometer van het excursiedoel. Omdat zij en Guido met de groep van vrijwillig landschapsbeheer voor Natuurmonumenten werken hoefden we ons niet uitsluitend tot de vaste paden te beperken en startten we bij de mooiste delen van de heide. Op een begraasd deel stonden een aantal pollen van Jacobs kruiskruid met daarop de mooie (zebra)rupsen van de Jacobsvlinder.

Lopend langs allerlei plassen met boeiende rijke vegetatie kwamen we bij een afgezet oud veenmoerasgebied met onder andere Lavendelheide en Veenbes. Omdat dit een gevaarlijk gebied is mochten we hier niet verder inlopen. We volgden daarna een pad dat is voorzien van houten vlonders, niet vanwege plassen, maar om de modderige delen met rijke begroeiing van Kleine zonnedauw te sparen. Ook was overal (dichtbij en ver weg)prachtig bloeiende Beenbreek te zien. Zie foto. Op het eind van de wandeling zijn we nog gaan kijken bij een enorme plas, het Blauwe Meer. Dit meer is gegraven voor zand voor de kalkzandsteen fabriek. In het zand komt het mineraal Glauconiet voor dat de blauw/groene kleur aan het water geeft. Voordat we het Leggelerveld verlieten hoorden we voortdurend het kenmerkende geluid van Wielewalen (met jongen?). Na nog uitgebreid gekeken te hebben naar het uitgebloeide Valkruid (Wolverlei, Arnica) sloten we de excursie af. Een fantastische tocht door dit stille deel van Drenthe.

Nadat we in de tuin van de boerderij van Ellen hebben geluncht liepen we een stukje naar het huis van onze gids Guido. Hij heeft gedurende vijftien jaren zijn enorme tuin (vele duizenden vierkante meters) omgezet in een Drents natuurgebied met heide, plassen, heuveltjes en bosjes met bijbehorende flora. Hier kregen we een interessante rondleiding over alles wat geslaagd (en ook niet geslaagd!) was. Interessant om te horen en te  zien. Het was een toegift bij een geslaagde excursie.

Dank aan Guido en aan Ellen voor de ontvangst en de excursie leiding.

Heel toevallig was op woensdag 5 juli bij het NPO2 televisieprogramma  Noord-Zuid-Oost-West een uitgebreide uitzending over het Leggelerveld, waar Guido Nijland de presentatie deed en ook Ellen Smal als vrijwillig natuurmedewerkster even te zien was.

Tekst en foto’s: Hans Fondse