Verslag van de excursie door de natuurtuin Harderwijk

Op 12 mei werden we door Chris Herzog en Rien van de Bovenkamp gastvrij ontvangen voor een rondleiding door De Natuurtuin in Harderwijk. Er was een flink aantal stoelen neergezet om daar een inleidend praatje te beginnen. Helaas waren we maar met vijf deelnemers, die overigens wel zeer geïnteresseerd waren.

In 1986 startte Chris het initiatief om in Harderwijk langs het Zeepad een natuurtuin te ontwikkelen. Dit plan werd goed ontvangen en zo kon een ontwerp hiervoor ook uitgevoerd worden. Rien van de Bovenkamp sloot aan om hierbij Chris fysiek te ondersteunen met graaf- en spitwerk, samen met 10 tot 12 vrijwilligers.

Toen en nog steeds is de natuurtuin het werk van vrijwilligers, die er met groot enthousiasme in werken.  Zo ontstond er een mooie natuurtuin, met helaas na verloop van tijd, door het groeien van de bomen steeds meer schaduw. Hierdoor was voornamelijk schaduwbeplanting nog geschikt.

In 2014 werd over de A28  een fietsbrug aangelegd en kon de tuin uitgebreid worden tot aan de fietsbrug, waarbij de bouwers van de fietsbrug ook wat ondersteuning boden bij de aanleg van de gradiënten. Dit stuk is zeer zonnig, waarin ook een schrale zonnige helling. Nu kunnen nog  meer bijzondere planten hier gedijen zoals Knolsteenbreek, Karthuizeranjer en Wondklaver. De tuin is een lust voor het oog en zeer rijk aan insecten. Zelfs de Koninginnepage vliegt hier af en toe.

Nog steeds worden er nieuwe initiatieven ontwikkeld. Zoals een ‘Blote Voeten Pad’. In een tracé worden diverse natuurlijke materialen toegepast om met je blote voeten te voelen. Te denken valt aan zand, grind, schelpen, eikels, dennenappels etc. Aan het eind van het tracé is een pomp om de voeten te wassen. Het is bekend dat kinderen zo’n blote voeten pad erg leuk vinden en de hoop is dat ze dan ook meteen ontdekken hoe mooi de tuin verder is. Een speels educatief effect wordt door dit nog verder te realiseren pad bereikt.

Chris en Rien zijn enthousiaste vertellers en wij hebben dan ook van deze middag met prachtig weer genoten. De lievelingsplek van Chris is een weitje met over een vijver een brug. Hier hebben we van deze bevlogen natuurliefhebber een foto gemaakt.

Tekst en foto’s: Anne-Marie Fondse