Verslag van de eindejaars plantenjacht op Oldenaller.

Hoewel het behoorlijk regende bij het vertrekpunt gingen we toch met zijn achten op pad. Drie leden hadden zich afgemeld, omdat ze het weer te slecht vonden. Maar op de parkeerplaats bij Oldenaller was het droog. En dit bleef zo de rest van de wandeling. Op internet bij Nature Today  stond al te lezen,  dat door de kou van een dag of tien geleden er ternauwernood in het land nog bloeiende planten te vinden waren en dat was bij ons ook zo. Wel vonden we een mooie gele trilzwam en hadden zich veel wilde eenden verzameld op de vijver.

Maar Oldenaller is natuurlijk altijd landschappelijk en ook cultuurhistorisch interessant. We kwamen langs de monumentale moerascypressen. (Taxodium distichum) Deze groep van vijf bomen is omstreeks 1850 ( plusminus 30 jaar ) aangeplant. Het zijn bladverliezende naaldbomen. We staan nog even stil bij een monument voor Nico Nelis, een boswachter die precies een jaar geleden overleed. Bij landschapsbeheer hadden ze eerder nog wel eens met hem te maken. We dronken na afloop nog even koffie in de zorgboerderij. Het was gezellig om elkaar weer te ontmoeten.

Tekst: Anne-Marie Fondse

Foto’s: Hans en Anne-Marie Fondse